Strategische keuzes in onzekere tijden

Hoe zou het zijn geweest als de activiteiten van je bedrijf of organisatie niet grotendeels stil waren gevallen in maart? Hoe zou het zijn wanneer je niet met allemaal vraagtekens was komen zitten? Over hoe lang deze periode zou gaan duren? Hoe de wereld er straks uitziet? En hoe je je business misschien opnieuw moest vormgeven? Eigenlijk: of je nog wel bestaansrecht had?

Sommigen hadden wèl een plan

Want zeg eerlijk: heb je dit zien aankomen? Was je voorbereid op een situatie als deze? Had je een plan op de plank liggen, voor situaties als deze? Waarschijnlijk niet. "Wie wel?", hoor ik je denken. Geloof het of niet: er zijn bedrijven en organisaties die zo'n plan hadden. Begrijp me goed: ook met een goed plan bestrijd je geen wereldwijde virus-uitbraak. Maar je kunt wel de gevolgen sterk inperken. Voor je bedrijf, je processen, je business. En voor zowel de korte als de lange termijn. En je zou binnen no-time weer kunnen doorstarten en operationeel zijn.

Plan voor de toekomst

Een overzicht met situaties waarin je verzeild zou kunnen raken en hoe je daarop reageert: daar kun je wel degelijk van tevoren over nadenken. En je kunt er een plan op maken. Je hebt waarschijnlijk de inmiddels legendarische toespraak van minister-president Rutte op 16 maart wel gezien. Hij schetste drie plannen om met de acute virus-dreiging om te gaan. Geloof van mij dat die masterplannen klaar lagen bij het ministerie van Volksgezondheid, afgestemd op crisissituaties zoals deze. Zoiets verzint een minister niet ad hoc zelf, daar is een staatsecretaris voor met een kern van specialisten.

...en dit is jullie realiteit

Maar jij hebt geen staatsecretaris in dienst die je de schuld kunt geven omdat er geen plan klaar lag. Dus zit je met geannuleerde orders, back-orders, misschien een vol magazijn, je eigen personeel en ingehuurde krachten die je naar huis moest sturen. En met vooral veel vragen.

Je hebt vast al geprobeerd die in kaart te brengen en getracht er antwoorden bij te vinden. Want wat is er in de afgelopen weken veranderd? Wat is voor altijd verleden tijd? Is er straks nog vraag naar jullie product of dienst? Wat zijn verloren markten, wat zijn de nieuwe? Welke technologie heeft zich bewezen en hebben jullie die al in huis? Je weet het niet en dat maakt je onzeker.

Ik was daar ook...

Ik snap dat. In het begin van deze eeuw runde ik met mijn partner een bureau voor training en coaching. We zaten in een voormalig kerkgebouw diep in de Achterhoek, een eigen locatie waar we twee groepen van 20+ deelnemers tegelijkertijd konden draaien. We werkten voor gemeenten, banken, het MKB: de bomen groeiden tot in de hemel. Tot oktober 2008.
Bijna van de ene op de andere dag lag alles stil. Het enige wat toen nog net zo hoog reikte als de bomen, waren de kosten van de overhead. Daar hadden we niet op gerekend, net als de rest van Nederland: een bankencrisis was nog nooit voorgekomen. Ik wist niet wat ik moest doen, het was paniekvoetbal troef. Het heeft  vooral veel geld gekost, ik heb daar veel van geleerd. We gingen net niet failliet, maar onze schitterende woon- en werkruimte moesten we verkopen. En in termen van verlies hebben we er een Ferrari laten staan...

...en dit heb ik ervan geleerd

"Jammer, maar dat gaat me geen tweede keer gebeuren", wist ik. Daarom ontwikkelde ik voor mezelf een plan dat rekening houdt met uitersten als bijvoorbeeld een krediet-crisis of een virus-uitbraak. Ik heb nu 'producten' in verschillende markten, on- en offline, voor mijn eigen bedrijf en voor derden. Risico's gespreid, dus. Ik schaalde het plan zodanig dat het rekening houdt met een aantal variabelen, waar ik - afhankelijk van de situatie - mijn eigen kwaliteiten tegenaan kan zetten. Het is zo ruim opgezet, dat ik in theorie oneindig kan schalen: zelfs tot binnen de grenzen van jullie bedrijf.

Dit model past dus ook in jouw bedrijf

Als we het bij jullie zouden toepassen, wat doen we dan precies? Net als in een conventionele strategie-sessie verkennen we de buitenwereld van jouw bedrijf of organisatie. En kijken we naar kansen en bedreigingen. Daar tegenover zetten we later nog de tops en tips voor jouw bedrijf. In zoverre niets nieuws: het zou een gebruikelijke sterk-zwak hebben opgeleverd. Maar dan komt het: we denken ook zorgvuldig na over een aantal extreme variabelen in marktontwikkelingen. Daar tegenover zetten we steeds jullie sterke en minder sterke punten. Daar komen dan verschillende plannen uit voort en die werken we allemaal uit.

Toekomst-proof: de windtunnel

Vaak blijven toekomstplannen liggen in een kast: net zo lang tot ze, eenmaal nodig, achterhaald blijken. Daarom is er in dit model de Windtunneltest. We jagen de door jullie ontwikkelde plannen stuk voor stuk door een realiteits-test heen. We draaien aan alle denkbare knoppen en we gaan kijken wat voor gevolgen dat heeft. Met die test en wat bijstellingen zijn jullie plannen toekomst-proof. Bovendien kan ik je een stappenplan aanreiken om al vanaf dag 2 ook je bedrijfsprocessen flexibel aan te passen op al die toekomstige situaties. Hoe lijkt dat?

Moeilijk?

Nieuw voor je? Geen probleem! Ik bied jullie vakkundige begeleiding. Ik heb hiermee al meerdere organisaties mogen begeleiden. Het sterke van dit ontwikkelingsmodel is dat jullie het zelf doen. Het wordt geen kant en klaar ontwikkeld plan, dat iedereen over een jaar vergeten is... Door het zelf te doen en zo kennis te ontwikkelen, kun je het hierna zelf scherp en actueel houden.

Voor jullie?

Deze aanpak is er voor organisaties die zich door de crisis rond het Corona-virus hebben laten verrassen en die zich zoiets geen tweede keer willen laten gebeuren. Er zijn twee opties:

  1. een uitgebreide strategiesessie met windtunneltest (tweeënhalve dag)
  2. processen stress-proof voorbereiden op toekomst-variabelen (vervolgtraject over meerdere weken)
  3. processen gecertificeerd vast laten leggen, zodat de waan-van-de-dag geen grip meer heeft over de bedrijfsvoering (in jullie eigen tempo).

Ik laat je van tevoren alle opties uitgebreid zien, zodat je een gedegen keuze kunt maken. We werken volledig digitaal met beveiligde teleconferencing-sessies en digitale verslaglegging. En uiteraard is ook deze aanpak schaalbaar: jullie werken in je eigen tempo, desnoods stap voor stap. Je bent tot niets verplicht.

Investering

Optie 1 is er al vanaf € 2.495,= (exclusief BTW). Een oriënterend gesprek is gratis: blijkt daarbij dat we niet bij elkaar passen, dan nemen we zonder enige consequentie weer afscheid. Maar daar ga ik niet van uit: ik help jullie graag! Maak deze tijd met leegloop productief en neem contact met me op voor een vrijblijvend gesprek.

Interessant?

Is dit voor jullie interessant en kun je op korte termijn tijd vrijmaken? Neem dan contact met me op!

Bel voor meer informatie, of voor het maken van een afspraak: 0575-77 56 29. Ik neem zelf de telefoon op, pak je agenda er alvast bij!
Je mag ook een terugbelverzoek claimen. Daarbij kun je aangeven wanneer je teruggebeld wilt worden.
Doe hier je terugbelverzoek en ik bel je op jouw tijdstip!