Teamprocessen verbeteren mét draagvlak: hoe je als nieuwe leidinggevende inspirerend leiderschap toont

Je bent een verse leidinggevende die al langer weet waar verbeteringen in je team mogelijk zijn. Maar nu je deze rol net hebt, is het cruciaal om deze verbeteringen samen met je team te realiseren, zonder aan hen voorbij te gaan. Alleen met draagvlak en vertrouwen kun je écht impact maken en je rol succesvol vervullen.

Struikelen over kansen

Jouw avontuur als leidinggevende is net begonnen. Je loopt al een tijdje mee en ziet nu een kans om het anders te doen. Je ziet duidelijk waar teamprocessen efficiënter of soepeler kunnen, maar hoe krijg je iedereen daarin mee? Veel nieuwe leidinggevenden willen snel resultaat laten zien, maar onderschatten hoe belangrijk het is om het team vanaf het begin mee te nemen in verbeteringen.

Niet voor de muziek uit

Leidinggeven is meer dan resultaten behalen; het vraagt om mensen te verbinden, vertrouwen op te bouwen en leiderschap te tonen. Zonder draagvlak loop je het risico dat je verbeteringen slechts oppervlakkig zijn of weerstand oproepen. Sterker nog, je kunt van jezelf en je team vervreemden als je te snel wilt gaan of niet voldoende afstemt. Voor een leidinggevende die niet uit eigen ambitie deze rol heeft aangenomen, kan deze spanning extra groot voelen.

Hou je het ook voor jezelf leuk

Wanneer je draagvlak creëert en samen met je team processen verbetert, word je gezien als een inspirerende en motiverende leider. Je team zal beter presteren, zich meer gewaardeerd voelen en meer verantwoordelijkheid nemen. Bovendien haal je zelf ook meer voldoening en plezier uit je werk, omdat je écht een verschil maakt binnen de organisatie én in de samenwerking met je team.

Teamprocessen eerst

Tip: begin met het verbeteren van de overdrachtsmomenten in teamprocessen, dus op de snijvlakken. Richt je op hoe taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden (TBV’s) worden afgestemd tussen medewerkers of teamonderdelen - geef hen daarin vooral zelf een stem. Laat het functioneren van individuen voorlopig buiten beschouwing, gebruik deze gesprekken om beter inzicht te krijgen in wat zij nodig hebben. Dit biedt een veilige start en legt de basis voor gezamenlijke afspraken.

Aanpakken op individueel niveau (niveau 1)
In deze schil zien we het vakmanschap van de individuele medewerker. Dat is wat je mensen kunnen of niet zo goed kunnen binnen hun eigen domein in het proces. Daar zit ook hun blinde vlek: vrijwel niemand kan (of wil) direct antwoord geven op de vraag wat daar beter kan. Vraag het dan ook niet, zet ze niet voor het blok. Deze schil komt vanzelf aan bod als je aan het werk gaat met de volgende, die van het team. Op deze komen we dan later ook nog terug.

Aanpakken op teamniveau(niveau 2)
Volgens de definitie is een team “een beperkte groep mensen die zich verbonden voelen door een gezamenlijke ambitie, een gedeeld resultaat nastreven, elkaar nodig hebben om dit te bereiken en daar gezamenlijk verantwoordelijk voor zijn." (Vroemen, M. (2018). Handboek Teamcoaching).
Verbeteren op teamniveau gaat over hoe de output van de afzonderlijke domeinen op elkaar aansluiten. Vraag medewerkers die met elkaars proces te maken hebben, samen te beschrijven hoe ze van domein naar domein zelf kunnen zorgen voor duidelijke afspraken. Dat is “hoe wil jij dat ik jouw werk aanlever” of “als ik werk van jou aanpak, wil ik het graag zus of zo hebben”.

Aanpakken op klantniveau (niveau's 3)
Uiteraard ligt het proces van de klant buiten jullie regelbereik. Maar er is wel aansluiting: net als binnen je team is er ook hier sprake van overlap. Onderwerp van verbetering is ook hier hoe de klant geleverd wil hebben en hoe jullie aanleveren. Op documentniveau heb je het over ServiceLevelAgreements (SLA’s) en contracten.

De sleutel tot blijvende verbetering

De beste manier om verbeteringen in teamprocessen door te voeren is door je focus te verleggen van individuele prestaties naar samenwerking en afspraken. Dit voorkomt dat mensen zich aangevallen voelen en legt de nadruk op gezamenlijke vooruitgang. Wanneer mensen zelf hebben gedefinieerd hoe ze willen samenwerken (niveau 2), kunnen ze ook goed zelf aangeven wat ze daar indidivueel voor nodig hebben (niveau 1).
Als coach met 25 jaar ervaring in het begeleiden van leidinggevenden, weet ik hoe lastig het kan zijn om een team mee te krijgen, zeker als je deze rol niet vanuit eigen ambitie hebt gekozen. Mijn ervaring leert dat intermenselijke processen en goed leiderschap de sleutel zijn tot blijvende verbeteringen. Met de juiste begeleiding kun ook jij een inspirerende en motiverende leider worden.

Hulp nodig?

Wil je sparren over hoe je dit aanpakt? Plan dan vrijblijvend een kennismakingsgesprek in. Samen zorgen we dat jij het verschil maakt in jouw team.

Wil jij gemotiveerd en inspirerend je rol als leidinggevende invullen?


Lees deze whitepaper en lees alles over wat je kunt doen om (opnieuw) motivatie te vinden.
Om inspirerend je leiderschap in te vullen. Om je eigen werkplezier te (her-)vinden.
Om je mensen te kunnen motiveren. Mis dit niet langer en zet deze stap!

Voel je zekerder in je rol als leidinggevende. Download nu de whitepaper.