Waarom traditioneel teammanagement niet werkt voor nieuwe leiders

Ben jij een nieuwe leidinggevende en had je niet de ambitie dat te worden? Dan kan het aanvoelen alsof je in een achtbaan bent beland.

Je wilt dat je team je waardeert, maar tegelijk worstel je misschien met je eigen motivatie. Dit is een veelvoorkomend probleem, vooral als je op traditionele manieren probeert leiding te geven.

Een bazige baas

Traditioneel teammanagement legt vaak de nadruk op hiërarchie, controle en directief leiderschap. Hoewel dit in sommige contexten kan werken, sluit het niet goed aan bij jouw wereld als je op zoek bent naar een authentieke manier om jouw team te leiden.

In plaats van waardering en respect van collega’s te krijgen, kan het leiden tot afstand, ongemotiveerde medewerkers en een gebrek aan wederzijds vertrouwen. Je komt steeds meer op jezelf te staan en de resultaten lopen terug. Daar wordt niemand blij van.

Motiveren van binnenuit

Effectief teammanagement draait om het opbouwen van vertrouwen, het stimuleren van motivatie van binnenuit en het creëren van een omgeving waarin teamleden zich veilig en gewaardeerd voelen.

Dat vraagt om een meer coachende stijl van leidinggeven, waarbij je je team op hoofdlijnen aanstuurt en daarnaast vooral ondersteunt en inspireert. Ja, misschien moet je jezelf daar hier en daar even aan de kant zetten. Maar daar hebben we het zo dadelijk over. Eerst over wat jij kunt doen om dichterbij je mensen te komen.

Vijf handvatten voor coachend leiderschap

  • Stel vragen in plaats van oplossingen te geven
    Coachend leiderschap begint met luisteren en vragen stellen. In plaats van direct oplossingen aan te dragen, stimuleer je teamleden om zelf met ideeën te komen. Dit bevordert eigenaarschap en creativiteit bij je mensen.
     
  • Ontwikkel een groeimindset in je team
    Moedig je team aan om fouten te zien als leermomenten. Een cultuur waarin groei centraal staat, zorgt voor meer zelfvertrouwen en motivatie. Laat zien dat je zelf ook bereid bent te leren en ontwikkelen. Dit is misschien wel het grootste verschil met traditionele manieren van leidinggeven.
     
  • Geef regelmatige en opbouwende feedback
    Feedback is essentieel voor groei, maar het moet constructief en frequent zijn. Geef zowel positieve punten als verbeterpunten en focus op hoe teamleden hun vaardigheden verder kunnen ontwikkelen. Vraag bij dat laatste vooral hoe ze dat zelf willen vormgeven.
     
  • Creëer een veilige werkomgeving
    Zorg ervoor dat teamleden zich veilig voelen om hun mening te geven en vragen te stellen. Bouw een cultuur van openheid: begin met het erkennen van de missers die je zelf maakte. Dit versterkt het vertrouwen binnen het team en zorgt voor open communicatie en betere samenwerking.
     
  • Stimuleer zelfsturing
    Geef je team de ruimte om zelf verantwoordelijkheid te nemen voor hun werk en beslissingen. Dit vergroot de betrokkenheid en het gevoel van eigenaarschap, wat leidt tot betere resultaten en een gemotiveerd team. Stuur niet op detail, maar op hoofdlijnen.

Motiveer jezelf en anderen

Door los te komen van de traditionele rol van leider en in plaats daarvan te focussen op samenwerking en het benutten van de kracht van je team, vergroot je niet alleen je eigen motivatie, maar bouw je ook aan duurzame waardering van je collega's. Leidinggeven kan zeer motiverend zijn. En dat is wat ik hierboven bedoelde: voelt het voor jou nu alsof jouw plezier in je werk op een laag pitje staat? Voelt het alsof je klem zit tussen jouw management en je eigen mensen? Kies voor je eigen stijl van leidinggeven. Laat sturing los en zoek de verbinding.

Leiderschap is geen kwestie van controle; het gaat om verbinding en groei – zowel voor jezelf als voor je team. Gun elkaar die ruimte.

Loop dit niet langer mis

Ook werken aan je eigen motivatie en die van je team? Ik heb al veel leidinggevenden zoals jij geholpen. Neem contact met me op!

Bronnen

  • Goleman, D. (2000). Leadership That Gets Results.
  • Whitmore, J. (2017). Coaching for Performance: The Principles and Practice of Coaching and Leadership.
  • Lencioni, P. (2002). The Five Dysfunctions of a Team: A Leadership Fable.
  • Deci, E.L., & Ryan, R.M. (2000). The "What" and "Why" of Goal Pursuits: Human Needs and the Self-Determination of Behavior.
  • Blanchard, K., & Johnson, S. (1982). The One Minute Manager.

Werd jij leidinggevende tegen wil en dank?

Ga je niet meer met plezier naar je werk?
Toen ze je vroegen, was je gevleid. Maar nu? Spijt.

Je bent onzeker geworden
Vertrouwt niet eens je eigen mensen. “Micro-manager” — zo fluisteren ze je achter je rug.
Je voelt je middelmatig. Nutteloos. Wat voeg je nog toe?

Liefst wil je terug
Naar je oude functie, maar daar zit al een ander. Het kan niet eens, met je nieuwe salaris. Je kunt niet voor- of achteruit.

In mijn whitepaper ontdek je welke eenvoudige stappen je kunt zetten om weer middenin je team te staan in plaats van geïsoleerd erboven.
Zodat je gemotiveerd en inspirerend je rol als leidinggevende invult. Je voelt aan alles dat je van betekenis bent voor anderen. En je voelt je weer nuttig, want je voegt echte waarde toe aan je team.
Voel je zekerder in je rol als leidinggevende. Download nu de whitepaper.